Вчора, 01 червня 2022 року, відбулась публічна дискусія “Поговоримо про зміст освіти та репертуарну політику?” за участі фахової спільноти.
Як і обіцяли, викладаємо основні тези озвучені доповідачами, які були присутні на цій зустрічі, та поділились власними думками з приводу оновлення змісту мистецької освіти й репертуарної політики закладів культури та мистецтва.
Кулєшов Олексій – Директор «Школи мистецтв м. Слов’янська»
- Зараз час діяти радикально та злагоджено і не шукати українське коріння у російських митців – тоді ми досягнемо швидкого результату у розвитку власних сенсів.
- Необхідне оновлення методичних матеріалів і підручників та впровадження зразків української музики для навчання дітей у музичних школах.
- Слід переглянути підхід до теоретичних дисциплін та до підготовки дітей до іспитів.
Назар-Шевчук Лілія – кандидат мистецтвознавства, доктор філософії Ph.D., доцент кафедри історії музики Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка, викладач-методист Львівського державного музичного ліцею імені Соломії Крушельницької, лауреат конкурсу “Вчитель року України”
- Маємо позбавитись великої кількості російського продукту в шкільних програмах.
- Потрібно в першу чергу виробити україноцентричний погляд на світ та усвідомити важливість вироблення самоцінності національної культури.
- Мусимо поставити на паузу російську культуру та прибрати російські твори з вивчення у музичних школах і дати ширший вибір дітям за допомогою зразків світової культури.
Корчова Олена – музикознавиця, членкиня національної Спілки композиторів України
- Держава має запропонувати певний стандарт – пропорцію українського і не українського репертуару.
- Відсутність українізованої методичної бази для вчителя теж є проблемою, яку необхідно вирішити.
- Маємо поміняти «ідеологію» та стратегію – слід відійти від «совковості» та спрямувати потенціал на «українізацію» зокрема і музичних матеріалів для дітей.
Савчук Олена – режисерка, викладачка НМАУ (кафедра оперної підготовки та музичної режисури)
- Уже розпочалась робота над оновленням репертуару оперних студій.
- Наразі наявна необхідність сучасного українського репертуару – для цього можна запрошувати до діалогів композиторів, режисерів та художніх керівників.
- Важливість формування каталогів – енциклопедій української культури де б можна було знайти всіх українських композиторів та їх твори для виконання, що було б великим вкладом в освітній процес.
Гадецька Анна – кандидатка мистецтвознавства, в.о.доцента кафедра теорії та історії культури НМАУ імені Чайковського, співзасновниця та програмна директорка ГО Open Opera Ukraine
- У нас існує музичний спадок який треба розшифровувати, досліджувати та використовувати.
- Необхідне заохочення колективів та знаходження працівників, які можуть працювати в архівах в пошуках нашого не відкритого та ще не вивченого українського спадку.
- Знаходити нові шляхи та нові інвенції української музики зі світовою.
Балашова Ольга – голова правління ГО “Музей сучасного мистецтва”
- Беззаперечно слід позбавлятись від імперських впливів, однак обережно ставитись до людей вбудованих в радянську систему, що творили справжню українську культуру.
- Українська культура самодостатня – маємо зберегти і локальні народності, що проживають у нашій країні – кримсько-татарську, польську, грецьку, єврейську та інші культури.
- Слід розвернутись в бік всього українського – для початку маємо зробити переклади ключових мистецтвознавчих текстів українською мовою.
Шерман Ганна – викладачка кафедри театрознавства КНУ театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, директорка видавничого дому “Антиквар” (мистецькі періодичні видання)
- Держава має не просто реагувати, а має сформувати свій запит.
- Необхідно здійснити концептуалізацію підходів – розуміти про що ми говоримо в тому чи іншому сегменті нашої культурної спадщини.
- Потрібно діяти радикально та позбутися делікатності – маємо нав’язувати своє і держава зобов’язана нав’язувати проукраїнські напрямки розвитку.
Швед Михайло – заступник генерального директора художнього керівника Львівської національної опери, український композитор
- Культура є також зброєю у цій війні, тому зараз ми просто не маємо права популяризувати культуру окупанта.
- Ворог вкладає гроші в культуру і ми теж маємо про це думати та отримувати належне фінансування.
- Українська культура має свою мову, своє обличчя – ми маємо чим стверджуватись за кордоном, а тому працюємо і над спільними колабораціями з закордонними митцями.
Книга Олександр – Генеральний директор – художній керівник Херсонського обласного академічного музично-драматичного театру імені Миколи Куліша
- Україна змінилась – ми пішли вперед у культурному плані і випереджаємо в цьому нашого східного сусіда.
- Фестиваль «Мельпомена Таврії» – це голос Херсонщини, який звучатиме по всьому світу та популяризуватиме українську культуру.
- Наша зброя – це слово за допомогою якого ми маємо відстояти себе і на культурному фронті.
Солов’яненко Анатолій – Головний режисер Національного академічного театру опери та балету України ім. Т. Г. Шевченка
- Кожен театр без вказівок та приписів уже має виключати зі свого репертуару російські твори
- Важливо не виконувати українським колективам російські твори і під час зарубіжних гастролей.
- Театри зараз мають переглянути і свої репертуарні плани та можливість нових постановок.